Ton en Jan zitten aan de voet van de Citadel in Montmédy.
‘Dit verhaal gaat veel meer over jullie dan je denkt. Jullie lopen in de voetsporen van Arduina en van Dagobert, de godin en de koning. Maar het gaat ook over de man in het groen. De man in het groen staat voor de vruchtbaarheid, voor datgene wat verborgen is, de boodschap vanuit het woud, het heilige woud. Want hier zit in de grond de oude kennis verborgen, de kennis van de joodse levensboom, die destijds werd gebruikt om esoterische begrippen door te geven, maar ook om het land te regeren.
Dagobert III had contact met die joodse mystieke traditie, vanuit de oude bloedlijn. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hij de schat van de joden had, de schat van Salomo en Dagobert. En dat was niet zozeer een fysieke schat, hoewel die er ook is, maar meer een schat van kennis, een schat van overerving van een mystieke lijn die door de eeuwen heen wordt doorgegeven om te zorgen dat de wereld verder kan. Om de wereld opnieuw te bezielen, om opnieuw adem te blazen in een ontzielde wereld.
Door jullie pad te lopen en door het proces te gaan, opent zich opnieuw die kennis. Het gaat erover de komende dagen naar bepaalde plaatsen toe te gaan, bepaalde ontmoetingen, waardoor het pad levend wordt. Het gaat over een levend pad. Zoek niet naar resultaten, kijk puur naar het proces, want het is in de ontmoeting in het leven van het pad dat het zich openbaart. En door dat te zien ga je het mysterie erachter ervaren. Er zullen bepaalde sefiroth geopend worden, het is het openen van de sefiroth, waardoor de hele levensboom wakker wordt. Iedere plek heeft een boodschap, iedere ontmoeting heeft een betekenis.
Maar de kern ligt bij jullie twee, en het werk wat jullie in de wereld neerzetten. Je hoeft niet meer te doen dan dat, het is puur het werk opnieuw neerzetten en manifesteren in de wereld, en dat is genoeg. Waardoor anderen het gaan zien. Dus wat jullie in het klein doen is de sleutel, jullie zijn de sleutel als het ware en het slot is de wereld in het groot. Maar door de sleutel erin te steken, opent het zich in het grotere geheel. De terugkeer van de joodse traditie, het gaat niet zozeer over het joods zijn, noch over een religieuze traditie, maar het gaat over een levensenergie die terug moet keren. Dat heeft niks met joods zijn te maken, of met christen zijn, … Het gaat over een levende energie die zich terug moet manifesteren in de wereld.’
(17/12/2017)
[travelers-map maxzoom=18 init_maxzoom=10 centered_on_this=true cats=Doorgaves post_types=post]